Platform Drentse Musea

Oost/West is dit jaar het thema van de Dag van de Drentse Geschiedenis. We sluiten hierbij aan bij het thema van de Maand van de Geschiedenis. Het is een thema waarbij ontmoeting tussen verschillende culturen en groepen centraal staat. De daarbij te overbruggen afstand gaat niet alleen over het aantal kilometers, maar bijvoorbeeld ook over de barrières die bestaan.

Donderdag 22 oktober organiseren K&C Drenthe, Platform Drentse Musea en Drents Archief de Dag van de Drentse Geschiedenis voor docenten geschiedenis, CKV en Mens en Maatschappij, leden van historische verenigingen, medewerkers van musea en ZZP-ers.

Gezien de aangescherpte maatregelen wordt de Dag van de Drentse Geschiedenis online aangeboden via Zoom.

Aanmelden kan nog tot maandag 19 oktober via info@drentsarchief.nl. De dag kan worden aangemerkt als deskundigheidsbevordering. Deelname is kosteloos. Dit online evenement start om 10:00 uur en zal tot +/- 12:00 uur duren.

Workshop 1: Bronnenonderzoek
Marga Renkema-Schokker van het Drents Archief laat u ontdekken waar historische bronnen uit de omgeving gevonden kunnen worden. Hierna worden er handreikingen geboden om vragen voor een bronnenonderzoek in de klas of het museum op te stellen. Leidraad hierbij is het nieuwe educatieve programma van het Drents Archief: 'Het oorlogsdagboek van Drenthe'.

Workshop 2: Verhaal Centraal
Geschiedenis heeft onder jongeren een stoffig imago. Hoe komen we daar vanaf? Volgens Richard Zuiderveld, docent en auteur van lesmethodes, toneelstukken en jeugdboeken, kan dat het beste door het verhaal nieuw leven in te blazen. Emoties, avontuur en ervaringen brengen de historie tot leven. In deze workshop denkt u samen met Richard na over de waarde van het verhaal en krijgt u tips voor het schrijven van een levendige tekst.

Workshop 3: Visual Thinking
Interactief rondleiden: eerst inspireren, dan informeren. Dit is het motto van Maayke Meijering van Kunstpraat. In deze workshop over interactief rondleiden krijgt u verschillende handvatten om in gesprek te gaan met uw bezoekers of klas en meer tijd door te brengen met kunstwerken. Het begrip 'slow art' wordt verkend en er wordt gebruik gemaakt van de methodes Visual Thinking Strategies en Artful Thinking.