Platform Drentse Musea

Veelgestelde vragen

Vraag 1. Wat doet het Platform Drentse Musea?

Korte samenvatting:

  • Advisering van de aangesloten musea
  • Deskundigheidsbevordering door het organiseren van cursussen, trainingen en het Drentse museumcongres
  • Promotie van de aangesloten musea via de website drentsemusea.nl, social media, het museummagazine en andere PR-activiteiten
  • Signaleren van nieuwe ontwikkelingen in het museumveld
  • Samenwerkingsverbanden stimuleren en verbanden leggen

Vraag 2. Kunnen alle Drentse musea zich aansluiten bij het Platform?

Het Platform ondersteunt alle Drentse musea, geregistreerde musea en niet-geregistreerde musea, groot en klein. Het Platform heeft als hoofdtaak de ondersteuning van de kleinere musea in Drenthe. Het Platform heeft geen officieel lidmaatschap, maar verwacht wel betrokkenheid van de aangesloten musea. Bijvoorbeeld door aanwezig te zijn op de ledenvergadering, informatie aan te leveren ten behoeve van de invulling van het cursusprogramma etc. Zolang het museum een noemenswaardige collectie heeft van provinciaal en/of nationaal belang, opengesteld is voor publiek en regelmatige openingstijden hanteert kan het museum zich aansluiten bij het Platform. Ben je een Drents museum en wil je je aansluiten bij het Platform? Neem dan contact op met de museumcoördinator via info@platformdrentsemusea.nl .

Vraag 3. Kunnen ook andere personen die niet behoren tot de aangesloten musea deelnemen aan het cursusaanbod?

Het cursusaanbod wordt ontwikkeld in samenwerking met de aangesloten musea. Medewerkers en vrijwilligers van deze Drentse musea betalen een gereduceerd tarief per persoon per cursus. Voor sommige trainingen en workshops zijn de deelnamekosten hoger. Mits er plek is kunnen andere belanghebbenden ook deelnemen aan de cursussen en workshops tegen een hoger tarief.